Divendres 13 de setembre de 2024 el Museu Tàpies tancarà a les 17 h. Gràcies per la vostra comprensió.

Cicle Sarah Maldoror. Una identitat alternativa

25 setembre-2 octubre

Programa públic

Preu

Free

Relacionats

Llocs

Filmoteca de Catalunya (25-9-2024 i 27-9-2024), Institut Francès (1-10-2024) i Museu Tàpies (2-10-2024)

Horari

18 h

Enllaç descarregable del programa del cicle

Fes-te amic

El cicle de cinema Sarah Maldoror. Una identitat alternativa respon a la necessitat de teixir xarxa amb les institucions de la ciutat per desenvolupar un programa deslocalitzat i la voluntat de reivindicar una pionera del cinema africà com Sarah Maldoror, la qual ens ha deixat un llegat meravellós sobre la negritud. El cicle vol revisitar l’obra de Maldoror, encara poc coneguda però essencial a l’hora d’abordar el moviment decolonial i les lluites per la diversitat social. Al llarg de quatre sessions, ideades pel Museu Tàpies amb el suport especial d’Annouchka de Andrade, la filla de la cineasta, es partirà de la poètica visual de la creadora per retratar una societat futura sorgida de l’anticolonialisme i el panafricanisme.

Sarah Maldoror (Condòm, França, 1929 – Fontenay-lès-Bris, França, 2020) és considerada la primera dona negra que va fer un llargmetratge a l’Àfrica i representa una figura clau dintre del cinema mundial i revolucionari, marcadament antiracista i sense complexos. Al llarg de diverses dècades, la seva obra prolífica inclou més de quaranta pel·lícules que combinen el cinema de ficció i el documental en un sentit ampli del terme. El conjunt és una forma de poesia dedicada a traduir el moviment cultural, social i polític de la negritud en imatges i sons.

El seminari, que comptarà amb la participació i la col·laboració de la Filmoteca de Catalunya i de l’Institut Francès de Barcelona, convidarà crítics de cinema, activistes i sociòlegs, i contribuirà a teixir un diàleg fructífer a l’entorn de conceptes com el colonialisme, la justícia social i la migració, però abordarà, també, termes més amplis vinculats a la possessió, el bagatge, l’herència o la identitat.

Les pel·lícules que es projectaran en aquest cicle són: Monangambé, Ana Mercedes Hoyos, la trilogia del Carnaval (Carnaval dans le Sahel, Fogo, îl de feu, Carnival en Guinée-Bissau), Aimé Césaire, le masque des mots i Sambizanga

Col·laboradors